Kto je @laulau_blogger? 

Laura Stražanová je mladá maminka z Prahy, ktorú na Instagramu nájdete pod prezývkou @laulau_blogger. Laura je jednou z našich ambasádoriek pre detskú kozmetiku NAIF. Influencerstvu sa venovala už pred narodením dcéry Luny. Aké boli jej začiatky, ako vníma instagramový svet dnes a ako pristupuje ku spoluprácam sa dozviete v rozhovore, ktorý sme pro vás pripravili.  

vlhčené ubrousky Naif pro děti a miminkaKozmetika Naif v e-shope

Laura, prezraďte nám, aké boli vaše začiatky? Vedela ste od začiatku, že sa chcete venovať sociálnym sieťam a stať sa influencerkou? Ako ste sa k influencerstvu dostala?   

Laura: Chcem sa na začiatok poďakovať, že môžem tvoriť a byť súčasťou tímu značky NAIF v Českej republike. Ja po pravde ani neviem, kde bol ten začiatok. Ale pracovala som v minulosti pre bulvár a vedela som, že nechcem byť len pisálkom, ale že chcem byť aj na tej druhej strane. Práve v bulváre sa mi začali otvárať nové možnosti a príležitosti. 

Na Instagrame máte aktuálne viac ako desať tisíc followerov. To nie je málo. Ako dlho vám trvalo taký počet sledujúcich dosiahnuť? Akým spôsobom ste toho dosiahli? 

Laura: Ufff, trvalo to, povedala by som, že plus mínus 2 roky. A čím? Myslím, že dievčatá majú rady moje fotky a nápady, ale tiež mi samozrejme pomohlo zdieľanie od naozaj “veľkých influenceriek” alebo napríklad súťaže. V neposlednej rade tiež hovorím, čo si myslím, čo má u niektorých followerov úspech.

Pri vyššom počte followerov sa občas začnú ozývať zlé hlasy v podobe negatívnych komentárov, správ alebo hejtov. Musela ste niečo takéto niekedy riešiť?

Laura: Bohužiaľ, musela.  A najhoršie je, že je to v 99% prípadoch človek, čo vás pozná, ale schová sa za fake profil. Alebo aspoň u mňa to tak bolo. Stalo sa to potom, ako som zverejnila fotku, na ktorej kojím Lunu. Ten profil a jeho komentár išli okamžite do blokácie. Nebudem u seba na profile trpieť zlo, nenávisť, nadávky a už vôbec nie, keď je do toho zapletená moja dcéra. Rada si ale vypočujem konštruktívnu kritiku, s tím som v pohode. :-) 

Momentálne ste na rodičovskej dovolenke s vašou dcérkou Lunou. Čomu ste sa venovali predtým? Bola ste už influencerkou na plný úväzok?  

Laura: Jak už som vravela. Bola som redaktorkou v bulváre. To som robila do konca roku 2018. Potom som sa rozhodla ísť cestou freelancera – robila som marketing, brand management a správkyňu sociálnych sietí. Mám jednu značku, kde som spoluautorom. A pracujem aj s Lunou. Nikdy to ale nie je na úkor malej. Pracujem vždy po večeroch, až keď zaspí.

Starostlivosť o bábätko a starostlivosť o Instagram  

Ako ťažké je skĺbiť starostlivosť o bábätko so starostlivosťou o váš Instagram? Pre tých, čo vás sledujú, to môže občas vyzerať, že váš deň má 48 hodín a máte vlastne neustále telefón v ruke. 

Laura: Musím povedať, že u nás nie je problém nič, pretože som toho názoru, že aké si to spravíš, také to máš. Telefón sa snažím pred malou dávať bokom, vzhľadom na to že ju extrémne fascinuje. :-D  
Takže keď mám chvíľku, nahodím stories, keď sa chvíľka nenájde, tak sa nezrútim. Nie som typ maminky, ktorá postuje denne, alebo dokonca aj viackrát za deň. Moje posty sú premyslené a pripravené tak, aby som bola spokojná. Nedávam tam niečo len preto, aby reč nestála. :-)  

Zmenil sa nejako váš prístup k Instagramu a influencerstvu po tom, ako sa narodila Luna?

Laura: Ani by som nepovedala. Samozrejme Lunču zverejňujem s rozumom. 

Čo hovorí váš priateľ na to, že má doma influencerku?

Laura: Môj priateľ ma pozná asi ako nikto iný a moc ma podporuje v tom, čo robím. A funguje to aj opačne. Jediné, čo ho nebaví je behať hore dolu pre balíčky. Ale inak ma podporuje. A povinne všetko lajkuje. :-D (smiech)  

Aký je váš názor na influencerky maminky? Občas sa objavuje názor, že nie je v poriadku, keď maminky  verejne prezentujú fotky svojich detí, alebo ich dokonca používajú k propagácii produktov.

Laura: Myslím si, že sa môže každá mamička rozhodnúť sama, čo kam dá, alebo nie. Na druhú stranu by som povedala, že “mamy influencerky” sú niekedy moc “hrrr”. Sama sa nechcem škatuľkovať ako mama influencerka, pretože som to robila dávno pred narodením Luny.  

Spolupráce na Instagrame, večné téma 

Ako ku spoluprácam pristupujete vy sama?

Laura: Hlavne opatrne! Nerobím spolupráce, ktorým neverím, ktoré sa mi nepáčia, alebo jednoducho ich robiť nechcem. Vážim si každej jednej ponuky a nehanbím sa za to, že niektoré firmy som oslovila aj sama. Snažím sa spolupráce robiť dôkladne a hlavne všetko, čo je na mojom Instagrame aj reálne používam. Nikdy nepropagujem niečo, čo nepoznám. 

Stáva sa, že spolupráce aj odmietate? Pokiaľ áno, z akého dôvodu? 

Laura: Áno, a dokonca veľmi často. Odmietam aj platené spolupráce. Vadí mi, keď ma firma osloví s tím, že sa im moc páči môj profil a potom chcú, aby som na stories a do postov dávala ich tvorbu. Taktiež odmietam produkty, ktoré nepoznám, nestotožňujem sa s nimi alebo ich nepotrebujem, ako napríklad časté ponuky na detskú kozmetiku. :-) NAIF milujeme a nemenila by som, ani keby mi niekto ponúkal desiatky tisíc korún za promo. A to myslím úplne vážne! 

Ako vnímate niektoré profily, ktoré propagujú behom jedného týždňa hneď niekoľko navzájom konkurujúcich si značiek? Ako si myslíte, že to pôsobí na publikum? 

Laura: Môj pohlaď je možno málinko iný už len preto, že to vidím aj z tej druhej strany ako brand manager alebo social media manager. Influencerky, ktoré toto robia, si musia uvedomiť jedno, a to, že tým strácajú dôveru ľudí. I keď sa to na prvý pohľad zdá super, mať doma XY vecí zdarma, tak followeri nie sú úplne hlúpi.

Nákupy followerov,  temná stránka influencerstva 

Čo si myslíte o kupovaní si followerov? Má vôbec bežný užívateľ Instagramu šancu takýto podvod odhaliť? Alebo aj firmy, ktoré si vyberajú, kto bude ich značku propagovať?  

Laura: Tak toto téma riešim aj u seba na profile a musím povedať, že ma to vytáča. Pretože denne vidím maminky, ktoré sa snažia, majú krásne profily, sú pokorné, milé, venujú sa deťom, idú príkladom a majú 2-3 tisíce followerov. A potom sú tu dievčatá, ktoré si nakúpia followerov, lajky a denne robia unboxing pre 5 až 10 firiem. Firma, ale aj bežný užívateľ, by nemali hodnotiť profil podľa toho, koľko ľudí ho sleduje. To je totiž najväčšia chyba! Je dôležité sa pozerať, či má adekvátny počet lajkov na to, koľko má followerov. A sledovať, kto príspevky lajkuje. Napríklad veľa arabských a ruských profilov vypovedá o tom, že je to nakúpené. Taktiež komentáre: sú tam? Nie sú tam? Pokiaľ píšu komentáre stále rovnakí ľudia, je to veľmi “nápadné”. Pokiaľ sú followeri zo zahraničia ako napríklad Indovia, Arabi, Rusi alebo aj profily bez profiloviek a s podivnými menami, toto všetko poukazuje na nakúpených followerov a lajky. Takéto profily sú úplne na nič. 
Čo máte na práci influencerky a obecne na Instagrame rada a čo vám naopak vadí?

Laura:  Som rada za možnosť poznávať nových ľudí, značky a baví ma tvoriť. Baví ma tiež povedať svoj názor verejne. Som vďačná za všetky príležitosti, ktoré sa mi naskytli vďaka Instagramu. Vadí mi, že Instagram samotný dosť koriguje, čo ľudia uvidia a čo nie. Preto niektoré posty, ktoré ja považujem za krásne, neuvidí ani jedna desatina mojich followerov a ja si pripadám, že to vytváram skôr sama pre seba. :-D Ale z toho sa potom zase rýchlo oklepem. :-) 

Lákavý svet Instagramu

Mnoho maminiek sníva o tom, že sa tiež stanú influencerkami, oslovujú značky a snažia sa získať spolupráce. Čo si myslíte, že ich na tom najviac láka?

Laura: Myslím, že najviac ich láka vidina mať veci zadarmo, a to je na tom práve zle. Pokiaľ vás to nebude baviť, nebudete mať cit pre fotenie a celkovo v sebe nemáte nijaké estetické cítenie, je to tiež o ničom. Pokiaľ ale má profil inú pridanú hodnotu, pokiaľ má čo povedať svetu, tak prečo nie. Ale myslím si, že toto chýba aj mamičkám, ktoré tých followerov majú viac. :-) 

Čo by ste týmto maminkám odkázala?  

Laura: Nemyslím si, že som v pozícii, kedy by som mohla niekoho poučovať. Ale pokiaľ vás to baví a chcete to robiť, robte to s láskou. Počkajte si a neoslovujte firmy na spolupráce pri 500-1000 followeroch. Pokiaľ k tomu nemáte vzťah a ide vám naozaj len o veci zadarmo, rovno to zabaľte. 

Instagram vs. realita 

Niektoré mama profily môžu vzbudzovať predstavu, že dieťa je vždy dobré, interiér dokonalo uprataný a vyladený, maminka varí, pečie, žehlí a ešte stíha vyzerať vždycky skvelo, mať dokonalý make-up, vlasy a ešte stihne romantickú večeru s manželom. Je to realita? Alebo len túžba prezentovať dokonalosť? V čom to môže byť nebezpečné?

Laura: Myslím, že to môže byť reálne, ale len občas. Určite každý deň nie je slnkom zaliaty. Bohužiaľ, niektoré maminky sa takto snažia prezentovať, ale paradoxne je to u nich v skutočnosti presne naopak! Nebezpečné to môže byť určite. Ostatné mamičky potom môžu mať mylnú predstavu o tom, ako to „normálne“ chodí inde a cítia sa neschopné nebo ako zlé matky. Je dôležité, aby všetko bolo prezentované s rozumom.

Je nejaký komentár z poslednej doby, ktorý vám utkvel v pamäti?

Laura: Nedávno mi u jedného postu napísala jedna paní, že tím, že sa prezentujem ako influencer a rozhodla som sa zdieľať svoj život na sociálnych sieťach, som povinná si vypočuť všetky urážky, námietky a poznámky v komentároch. Tak by som len chcela uviesť na pravou mieru, že mnoho maminiek vrátane mňa, dáva na sociálne siete len to, čo chce, čo tvorí cca 5 % z reálneho života. A aj keby to bolo 100 %, nikto nemá právo posudzovať ma na základe fotiek.

Laura, ďakujeme za všetky odpovede, za tvoju otvorenosť, úprimnosť a vernosť kozmetike NAIF

Laura: Ja ďakujem za možnosť byť jednou z NAIF mamičiek. Je to jedna zo spoluprác, ktorá mi prirástla k srdcu. 

Kozmetika Naif v e-shope

prečítam si ďalší článok